K najzákladnejším výtvarným materiálom patrí obyčajný ohorený uhol (uhlík) - zuhoľnatené drievko, ktorý má tradíciu viac ako päťdesiat tisíc rokov. Uhol má nezameniteľnú kvalitu a farbu i použitie na všetky podklady. Najpopulárnejší podklad pre uhol je papier, ktorý je svetlostály a umožní nepreberné množstvo odtieňov šedi.

Uhlík je známy od praveku, dnes sa vyrába hlavne z viniča a vŕby, je dostupný v rôznej dĺžke a hrúbke. Je ho možné zakúpiť vo viacerých druhoch tvrdosti. Popri tradičných ceruzkách z lisovaného uhlíka sa objavujú aj príbuzné pomôcky, vyrobené z prírodného, alebo umelého uhlíka. Uhol má nezameniteľnú kvalitu a farbu i použitie na všetky podklady. Najpopulárnejší podklad pre uhol je papier, ktorý je nesmierne svetlostály a umožní nepreberné množstvo odtieňov šedi.

Uhlík sa vyrába z triedených konárov dubového, vrbového, alebo iného porézneho dreva, ktoré sa čiastočné spáli a nechá zuhoľnatieť. Potom sa premení na tyčinky jemného, prírodného, kresliaceho uhlíka. Pri výrobe kvalitného uhlíka, musí byť drevo zbavené od sukov a drobných kryštalických častíc, ktoré by mohli poškodiť vlákna papiera. Veľmi dôležitá je tiež karbonizácia dreva.

Uhlík sa dodáva v trinásť, alebo pätnásť centimetrových tyčinkách o priemere od 5 milimetrov až po 1,5 centimetra. Väčšina výrobcov vyrába tri stupne tvrdosti: mäkké, stredné a tvrdé uhlíky.

Väčšina súčasných výrobcov grafitových ceruziek vyrába aj lisované uhlíky v dreve. Okrem iného vyrábajú aj uhlíkové tyčinky a uhlíky v dreve, vyrobené z prírodného, alebo umelo lisovaného uhlíka. Niekedy sa mieša uhlík s inými prísadami, ktoré mu potom dodávajú stabilitu a jemnosť. Existujú tiež uhlíky v tvare valčeka, do ktorých sa pridáva hlina a vytvára sa tak sýty čierny pigment.

Kresbu uhlíkom, uhlíkom v dreve, alebo akýmkoľvek iným materiálom odvodeným z uhlíka je dobré impregnovať fixačným prostriedkom.

Možnosti a využitie uhlíka

Slávny maliar Francisco José de Goya y Lucientes kedysi vyhlásil: „Dajte mi kúsok uhlíka a ja nakreslím váš portrét!" Táto veta predstavuje univerzálnosť uhlíka ako kresliaceho materiálu a vyjadruje tiež jednoduchosť práce s ním. Uhlík sa s obľubou používa ako prostriedok kresby na väčšine umeleckých škôl a pre mnohých maliarov je obľúbeným vyjadrovacím prostriedkom, pretože sa s ním dá pracovať naozaj rýchlo a efektívne. Okrem iného sa uhlík veľmi dobre hodí na kreslenie mimo ateliéru. Je poddajný, použiteľný najrôznejšími spôsobmi a s jeho pomocou môžeme vytvoriť celú škálu odtieňov a efektov, od tých najjemnejších až po tie najvýraznejšie.

Uhlíkom sa dajú ľahko roznášať rozsiahle plochy rovnakých odtieňov, ktoré možno v istých častiach ďalej zvýrazňovať, v iných odoberať a vyznačovať svetlejšie odtiene. Okrem iného je s nimi možné zvýrazňovať niektoré miesta výraznými čiarami – podobne ako pri práci s olejovými farbami, ktoré sú už tradične s obľubou používané pri maľbách portrétov. Kresba uhlíkom je založená predovšetkým na odtieňoch svetlej a tmavej farby.

Pri kreslení uhlíkom je tiež možné vykonávať takmer neobmedzené úpravy v kresbe bez toho, aby ste čo i len minimálne poškodili povrch papiera. Aj preto je uhlík veľmi dobrým prostriedkom kresby pre žiakov, či už majú sklon k práci s tenkými čiarami, prípadne uprednostňujú rozsiahle sýte plochy.

Kreslenie uhlíkom ma veľa výhod, treba však pripomenúť, že jeho jedinou nevýhodou je jeho mäkkosť a často krát sa pri nevhodnom použití môže zlomiť. Kresbu môžete tak isto pokaziť jediným dotykom, keďže sa uhlík dá pomerne ľahko rozmazávať. Preto si musíte dávať veľký pozor pri manipulácii s dokončenou kresbou. Práve z tohto dôvodu je veľmi prínosné použitie fixatívu, ktorý dokáže tomuto problému zabrániť.

Typy a druhy uhlíka

Rôzne typy uhlíka majú široký rozsah využitia. Na náčrty a skice tak môžete použiť tyčinku prírodného (mäkkého) uhlíka či uhlíkovú ceruzku. Práškový uhlík je naopak vhodný na vyfarbovanie väčších plôch.

Prírodný a umelý uhlík

Použitie prírodného uhlíka je vhodné na náčrty a skice vašich kresieb. Ak je náčrt dokončený, môžete ho začať zvýrazňovať typmi uhlíka používanými na výraznejšie čiary. Na výber máte množstvo rôznych druhov uhlíkových túh a uhlíkových ceruziek. Na rozsiahle tónované plochy môžete uhlík nanášať bočnou stranou tuhy. Získaný odtieň bude závisieť od druhu použitého uhlíka (mäkký, stredne tvrdý, tvrdý) a od tlaku, akým ho budete nanášať na papier.

Práškový uhlík

Práškový uhlík je vedľajší produkt pri výrobe tyčinkového uhlíka. Ako už bolo spomenuté, práškový uhlík sa využíva na tónovanie časti kresby a veľkých plôch (napr. 10x15 cm.). Je ho možné tiež využiť na tieňovanie a vytváranie valér. Bežne sa dá kúpiť v papierových balíkoch. Pri nanášaní sa práškový uhlík snažíme čo najrovnomernejšie rozptýliť na požadovanú plochu. Potom ho opatrne rozotrite po tejto ploche kúskom jelenice. Čím viac práškového uhlíka použijete, tým tmavší bude výsledok. Práškový uhlík je možno kombinovať s kriedami, prípadne lisovaným uhlíkom.

Pomôcky pri práci s uhlíkom

S uhlíkom je možné vytvárať rôzne druhy čiar a efektov. Čiary a vrstvy vytvorené uhlíkom je možné ich roztieraním ďalej upravovať do celej škály tónov a odtieňov. Na roztieranie môžeme použiť viacero pomôcok, ktoré tieto čiary rozmažú do rovnakého odtieňa. Ako pomôcka nám môže napríklad poslúžiť kúsok papierového obrúska, prípadne bavlny. Veľmi dobre sa osvedčila jelenica, najmä pri roztieraní práškového uhlíka. Pri tejto technike sa tiež používa plastická guma, ktorou sa dajú jednoducho presvetľovať príslušné časti vytónovanej plochy.

Pri práci s uhlíkom sa často používajú rozotieracie tyčinky, Sú to dlhé valcovité kresliace pomôcky, ktoré sú na jednom, alebo oboch koncoch zahrotené. Sú vyrobené z porézneho papiera a používajú sa na rozotieranie, odstraňovanie a vytváranie odtieňov, liniek a plôch. Vyrábajú sa v niekoľkých veľkostiach. Je dobré preto mať po ruke dve, alebo tri veľkosti. Rovnako sa oplatí jeden koniec vyhradiť na svetlé plochy a druhý na tmavšie. Ak sa vám rozotieracia tyčinka zašpiní, stačí, ak zaostríte hrot jemným brúsnym papierom, alebo strúhadlom.

Veľmi obľúbenou metódou je tiež rozmazávanie uhlíka rukou. Uhlík sa dá veľmi jednoducho roztierať končekmi prstov a dokonca aj spodnou časťou dlane. Plní túto úlohu rovnako dobre, ak nie lepšie, než roztieracia papierová tyčinka. Tyčinka je síce ostrejšia, ale táto výhoda je vynahradená vlhkosťou a teplotou vašich prstov, ktoré dopomáhajú harmonizovať a zosilňovať farby a odtiene. A okrem toho, prsty sú schopné ďaleko bezprostrednejšie vyjadriť umelcovu potrebu zoslabiť či zosilnieť kresbu. Samozrejme, ak máte prsty vlhké alebo mastné, nesmiete sa kresby dotýkať. V takomto prípade je lepšie použiť niektorú s vyššie uvedených pomôcok.

Papiere a uhlík

Pri kreslení s uhlíkom je k dispozícii množstvo papierov, z ktorých sa dá vyberať. Okrem klasického papiera, ktorý je určený priamo na kreslenie uhlíkom, môžeme použiť aj náhrady, ako sú napríklad papiere z hnedých papierových vreciek, papierové tanieriky či obrúsky.

Farebné papiere – tónované papiere

Kresba na sfarbené papiere – tónované papiere nám ponúka niekedy viac možností použitia, ako kreslenie na klasické biele papiere. Farebné papiere na kreslenie dodávajú ilúziu odtieňa a farby. Konkrétna farba papiera by preto mala byť zvolená tak, aby zvýšila požadovaný dojem.

Papiere so svetlosivými, alebo krémovými odtieňmi možno používať podobne a na rovnaké účely ako klasické biele papiere. Pri použití papiera v tmavších odtieňoch však budete musieť na dosiahnutie celkovej vyváženosti vytvoriť niekoľko svetlých plôch. Tieto svetlejšie farby sa dajú vytvoriť inými prostriedkami kresby, ako je napríklad biela ceruzka, či biela pastelová farba.

Ak použijete niektorý typ farebného papiera, jeho sfarbenie a odtieň automaticky ovplyvní celkový odtieň výslednej kresby. Premysleným dokreslením tmavších a svetlejších plôch tak možno vytvoriť ilúziu celého radu tónových stupníc. Farebné papiere sú mimoriadne vhodné na kreslenie veľkých kompozícií.